Vad är din kunskap värd?

Hur avgör man vad något är värt när man ska köpa, när man ska sälja? Oftast är det inget konstigt. Något jag vill köpa har ett visst pris och jag kan då avgöra om jag är beredd att betala. Men ibland är det mer komplicerat. Det kan handla om en helt ny produkt, ett företag eller en individs kompetens. Mitt enkla svar när frågan kommer upp är ofta att priset är när köparen och säljaren är överens och det blir affär. Det är väl min tid på Handelshögskolan och pristeorin som sitter i. Priset är där Demand- och Supplykurvorna möts. Trots denna självklarhet så finns det ju en mängd olika metoder att komma fram till ett pris, kostnad + marginal, uppskattat värde för kunden, unikiteten, konkurrenssituationen etc. Tänker inte uppehålla mig vid detta, utan mitt fokus här är hur sätter jag ett pris på min kunskap, min erfarenhet.

Vad är jag värd?

När man börjar sälja sin egen kunskap så måste man pröva sig själv noggrant. Det räcker inte med att tycka att jag har gjort så mycket så länge så det måste vara värt något. Det räcker inte heller med att säga på vilka företag jag arbetat eller att jag haft en viss position. Man måste ställa sig frågan vad jag kan som är speciellt och användbart för andra – och vilka andra är i så fall det. Vad har jag åstadkommit under mitt yrkesliv och hur lyckades jag med det? Du måste precisera ditt erbjudande och vilket värde det ska tillföra. Självklarheter, säger ni nu. Javisst, och ändå så får man oftast veta var någon jobbat, hur länge och i vilken position. Som om det faktum att någon arbetat på Ericsson eller Handelsbanken automatiskt säger något om denne persons kompetens. Alla som ska sälja sin kompetens måste sammanfatta vad man försökte åstadkomma, om man lyckades, misslyckades, vad berodde det på, vad lärde jag mig? Och hur kan det komma andra till nytta? Sist men inte minst vem som kan tänkas vilja betala.

Du köper kompetens från en individ

När du står inför att köpa en annan persons kompetens så ställ frågorna som jag skrivit om ovan. Vad har du åstadkommit, vilket är ditt erbjudande, referenser? Be om ett inledande samtal för att se om du känner förtroende och respekt. Du köper kunskapen från en individ, inte från en organisation. Om ett företag/en organisation har arbetat med att utveckla modeller, strukturkapital så kan sannolikheten vara större för att organisationen kan erbjuda en bra person. Men alla personer i en organisation är inte likadana.

Priset

När processerna är gjorda och man hittat varandra så återstår att se på vilken nivå man kan enas. Allt du lärt dig under en lång karriär ska inte vara gratis, inte heller billigt. Det är ingen som tycker att en högkvalitativ produkt – kunskap inbäddad i produktform – ska vara billig. Genom det du levererar ska du underlätta för din kund att göra rätt val, ta genvägar, hantera olika situationer bättre, slippa en rad onödiga misstag och helt enkel bli mer lyckosam. Om man inte kan göra det trovärdigt, eller om kunden inte vill betala, så ska affären inte genomföras. Många – inte minst kvinnor – säljer sina tjänster för billigt. Gör inte det. Att köpa lägre kompetens billigare tror jag är bortkastade pengar. Dessutom signalerar det att jag själv är tveksam om värdet. Lätt att säga, svårare att göra.

Detta är tillämpbart även för styrelser

Många ägare är inte beredda att betala för styrelsearbete. Då ska man tacka nej – om man inte engagerar sig för att syftet ligger en varmt om hjärtat. Många tackar ja till styrelsearbete för att det “ser bra ut på cvn” och bryr sig därför för lite om ersättningen. Jag kan också konstatera att många ledamöter i “ideella” styrelser inte tar uppgiften på riktigt allvar. Styrelsearbete innebär att man tar ansvar för att bidra till verksamhetens framgång – med tydligt personligt ansvar. Skänk inte bort det heller.

Comment on "Vad är din kunskap värd?"

  1. Niklas

    Tack. Mycket tänkvärt och bra.

  2. erjilopterin

    hi!,I like your writing very much! proportion we communicate more approximately your post on AOL? I need an expert in this area to solve my problem. May be that is you! Having a look forward to look you.

  3. Helene Jonsson

    Det här är riktigt bra. När jag står inför ett dilemma, så brukar jag tänka helt tvärtom, dvs 180 grader, och se situationen från min motparts sida.
    Ofta kan jag då erbjuda olika alternativ för min klient, och det passar oss båda i slutändan.

Leave comment