Do´s and don´ts i styrelser

Under januari månad har jag haft flera anledningar att fundera över styrelsearbete. Blev bland annat ombedd av Business Women att tala om mina egna erfarenheter och ge mina bästa råd. Blev själv lite överraskad när jag insåg att jag har haft styrelseuppdrag under närmare 40 år! Och hur förfrågningarna har uppkommit. Ska inte upprepa det här – för det tog sin tid att berätta, även om jag försökte ge en översiktlig bild. Mina styrelseuppdrag har löpt parallellt med min operativa karriär. Erbjudanden har kommit in för att jag uppfattats kunna något om specifika områden. Här sammanfattar jag kort mina tankar kring när det fungerar bra, och när det fungerar dåligt.

Kriterier för ett bra styrelsearbete

  1. Viktigast är att alla parter – ägare, styrelseledamöter, ledning – förstår hur uppdraget ser ut och vad ett styrelsearbete innebär. Hur ser ansvaret/rollfördelningen ut, vilka typer av beslut ska fattas, strategiska, kontrollerande.
  2. En ordförande som förstår sin roll, dvs att hålla ihop styrelsearbetet, se till att det finns beslutsunderlag, lyssna respektfullt till alla, sammanfatta slutsatser och beslut. Sköta kontakterna med VD och ägare.
  3. Ledamöterna ska ha olika – kompletterande -kompetenser/kunskaper/erfarenheter, personligheter/egenskaper. Undvik för många ”experter” inom likartade områden.
  4. Att rutinerna fungerar; beslutsunderlag i god tid som beskriver bakgrund, konsekvenser, ev beslutsförslag, en dagordning som rymmer diskussion, protokoll som beskriver viktiga diskussioner och självklart beslut.
  5. Utvärdering på riktigt. Bättre att göra det mer sällan med extern hjälp än att varje år ha ett kryssformulär som lätt genomskådas. Tro inte att alla ska vara uppriktiga i plenum.
  6. En noggrann valberedning som inte utgår ifrån vem som vill vara kvar och vem som vill lämna, utan vilken typ av styrelse som behövs i olika skeden av verksamheten.

Vad försämrar styrelsearbetet

  1. Ordföranden lyssnar av olika anledningar inte på synpunkter som inte passar in i hans/hennes föreställning. Kan bero på att man från början är inställd på en specifik utgång, för samsnackad med ägare och/eller VD, har egna intressen för att bevara sin egen roll i organisationen eller helt enkelt inte är bra på att lyssna.
  2. Styrelseledamöter agerar mer ”hejaklack” än styrelse. Man måste kunna både stötta och utmana. Integritet och förmåga att komma med relevanta inlägg är avgörande.
  3. När styrelsen inte är tillräckligt förberedd inför diskussioner/beslut. Kan beror på bristande underlag och/eller inläsning.
  4. För många personer runt bordet. Kan bero på stor styrelse eller att flera medarbetare deltar. Många runt ett bord ger sämre diskussioner och tunnar ut ansvaret.
  5. Om styrelsen känner att den är en rundningsmärke.

Ja, som ni förstår finns det hur mycket som helst att säga om detta. Minns så tydligt första gången jag insåg skillnaden mellan en bra och en dålig ordförande. Känns direkt. Den stora skillnaden ligger i den atmosfär som skapas i rummet. ”Lyssnande, respektfullt” eller ”Hantering”.

Vad har ni för erfarenheter?

2 Comments on “Do´s and don´ts i styrelser”

  1. Håller med dig på alla punkter. Min erfarenhet var också att vissa styrelser blev mer av en klubb, man ville bara ta in gamla kompisar , som man trivdes med och plötligt gällde middagar och styrelsegolf mer än arbetet. Det måste finnas en tidsgräns för styrelsearbete. Jag löste det genom att ta in kvinnor i styrelsen. Kvinnor över femti har en enorm kraft och vilja. Gubbarna tvinngades skärpa sig och blev allvarligt utmanade av de kraftfulla kvinnorna. Lärde mig ochså att en kvinna kvävs, men måste ta in minst två första gången.
    Fast du var väl just den där kraftfulla kvinnan från början.

    1. Tack Per för att du delar med dig! Ja, jag har väl varit en person som utmanar. Ibland uppskattat, ibland inte

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *