fbpx

Kan bredd vara en nisch?

Idag är mantrat ”du ska vara nischad”, du ska vara specialist på en fråga och du ska vända dig till en smal målgrupp som efterfrågar just denna specialistkunskap. Jag erkänner att jag känt mig attraherad av detta budskap, men är det verkligen alltid rätt? Jag har många gånger sagt att det vore skönt att vara controller eller HR-person – så lätt att förklara, alla begriper vad du kan. Egentligen handlar det om att du ägnat större delen av ditt yrkesliv åt samma sorts frågor, som självklart gett dig en kunskap om just det. Kan vara en styrka, men i vissa roller också en svaghet.

Vad gör man om man fyllt sin karriär med mångfald?

Själv har jag inte valt att nischa mig. Min nyfikenhet att tagit mig in i många olika typer av verksamheter och roller. Efter att ha studerat på Handelshögskolan, vilket i sig var en slump då jag knappt kände till att den fanns, så hamnade jag på en ekonomiavdelning där jag lärde mig de basala rutinerna som attester, kontering etc. En kunskap som jag värderat högt genom hela karriären. Noggrannhet och koll på siffrorna har varit en tillgång i alla mina uppdrag. Utan att upprepa hela min cv så har jag hunnit med att lära mig samhällets funktionssätt under mina år i regeringskansliet och som landshövding, opinionsbildning i företagsfrågor på ledande nivå innebärande bland annat kunskap om företagande, argumentation, och mediahantering, ledarskap inom små och medelstora organisationer, driva egen verksamhet och betydande branschinsikter, inte minst genom alla styrelseuppdrag. Kort sagt – jag är bred. Det är min styrka. Har sett det mesta och kan placera in händelser i olika sammanhang, utnyttja erfarenhet och breda kontaktytor. Mycket värdefullt, säger de flesta. Men ändå! Man ska vara nischad. Då är min fråga kan det vara en nisch att vara bred? Det går ju ändå så att de flesta har varit på ungefär likande arbetsplatser hela sitt liv. Så min bredd kanske är rätt unik?

När vill du möta en specialist och när vill du möta bredd?

Kan det vara så att olika situationer kräver olika kompetenser? Om jag i förväg vet att jag vill ha lösning på en ganska speciell fråga, jag behöver någon med detaljkunskap i tex skatter eller redovisning då vill man ha en specialist. Men om jag är lite mer osäker på vilken väg jag ska ta, det finns en rad olika alternativ så kanske det är mer värdefullt att möta någon som kan se olika vägar, som kan analysera situationen utifrån ditt perspektiv snarare än utifrån det jag är specialist på.

Skillnad på konsult, VD eller styrelseledamot?

Så här tänker jag. Om du har ett företag som levererar tjänster till andra företag eller privatpersoner så är det bra om du är specialiserad på just det du levererar, men bör ha tillräcklig bredd för att se olika typer av användningar och applikationer. Om du konsultar i frågor som ledarskap, affärsutveckling, coachar så är det en klar fördel om du har en bredare erfarenhet av olika typer av verksamheter och själv upplevt både framgång och motgång. Ska du vara VD bör du ha insikt i själva verksamheten som du ska leda, men också i andra branscher, ekonomi, sälj, medarbetarutveckling etc. Du måste kunna blicka över en helhet och får inte vara för enkelspårig. Detsamma gäller en styrelseledamot. Som sådan ska man kunna bidra till den strategiska helheten och får inte bli en ”enfrågeperson”. Sedan skadar det ju självklart inte om man kan kombinera detta med någon specialkunskap. Tycker alltför ofta att man rekryterar personer som tidigare gjort samma eller liknande saker när det som krävs kanske är att hitta logiker och affärsmodeller från andra typer av verksamheter, eller helt nya. Riskminimering brukar det kallas. Men vilken typ av tänkande innebär störst risk?

Hur resonerar du kring detta?

Kommentera gärna nedanför bloggen eller höra av dig på annat sätt.

Share

Comment on "Kan bredd vara en nisch?"

  1. William Larsson

    Instämmer helt!

    Som affärsutvecklare anser jag att bredd är något positivt (även om jag förstått att vissa andra upplever det som svårt att konkretisera, ”vad gör du?” – vilket jag menar styrs av vad kunder behöver hjälp med i sina strategidiskussioner.
    Man kan naturligtvis inte vara bäst i många områden, men man kan med en bred bas förstå olika utmaningar – och ta hjälp för att stärka upp där ens kunskapsnivå möjligen behöver förstärkning.
    Men att sett olika branscher och hanterat såväl medgång som tuffare utmaningar i affärer, det ger en gedigen erfarenhet.

    Utmaningen med bredd ser jag mest att specificera sitt erbjudande, att inte framstå som spretig utan som fokuserad trots många strängar på sin lyra..

    Själv summerar det jag gör som: ”Affärsutveckling med ett fokus på digital utveckling och ehandel”, men vad jag specifikt gör?
    Det beror på kundens behov..

    Vh,
    William

  2. Helene Jonsson

    Som vanligt har du träffat mitt i prick med ditt resonemang! Jag håller med om att man oftast träffar på personer som är på plats för just mångårig erfarenhet inom just det området. Då blir det ”så har vi alltid gjort”, och det spänstiga resonemanget uteblir innan det ens har börjat.
    Jag har också en bred erfarenhet, som du vet, och det får mig att ganska lätt se en situation eller händelse från olika perspektiv som kan föra framåt. Från min situation sitter jag ju då på en plats och har min uppgift, men kan plocka olika fördelar som passar just i den aktuella situationen.
    Det vill ju till då att det är en ordförande som ser detta, och kan samla ihop tex sin styrelse med alla unika egenskaper och åsikter så det går att fullfölja uppdraget med att blanda gammalt och nytt.
    Spännande och kul!

    • Gunvor Engström

      Ja Helene, du har en mycket speciell och intressant bakgrund, och har därför förutsättningar att komma viktiga inspel! Tack för din kommentar!

Leave comment