Samtal om livet, det som är viktigt, sommaren, utvecklingen i världen och mitt företag

Heli Brewitz och Pia Klamming har tillsammans en pod "Jag är Modig!"

r samtalar jag med Heli om livet, sommaren, min viktig-lista - och mitt företag. Lyssna gärna.

För några veckor sedan genomförde jag en digitalkurs om lärande. De som undervisade var de förnämsta forskarna på området. Det är ju det bästa med online learning. Då jag bestämt mig för att utnyttja den här karantäntiden på bästa möjliga sätt så började jag med en utbildning i just lärande.

Två sorters sätt att tänka

Det finns två huvudsakliga tankeformer, antingen är du i "Focused mode" eller så i "Diffused mode". När du är i Focused mode så innebär det en koncentrerad inlärning inom områden där du känner dig ganska hemma. Du läser in fakta, lär dig hur saker och ting fungerar. Du behöver lugn och ro omkring dig. När du är mer avslappnad, kopplar av, tränar, helt enkelt gör något annat så hamnar du i Diffused Mode. Tankarna hoppar hit och dit och du får andra associationer. Det är ofta i de situationerna som de kreativa lösningarna kommer fram. Själv har jag alltid noterat att mycket faller på plats när jag t ex cyklar eller promenerar. Dock inte när jag hårdtränar för då går all koncentration till det.

Pomodoro

Francesco Cirillo utvecklade i slutet på 1980-talet den så kallade Pomodorotekniken. Den går ut på att man för att få till en effektiv inlärning ska arbeta koncentrerat i 25 minuter och sedan ta 5 minuters paus. På det sättet blandar man de båda tankemönstren, koncentrerat och diffust. Man löser problem genom att använda befintliga kunskaper som ligger nära till hands, men man ger också utrymme för andra idéer att dyka upp.

Tänk på att ge utrymme för kreativitet

Förutom att applicera Pomodoro, så lägg in träning som har visat sig vara ett av de viktigaste verktygen för att utveckla din hjärnkapacitet. Se till att du sover för det är då din hjärna sorterar och rensar ut. Utan sömn blir din hjärna ett fullständigt virrvarr. Hjärnceller utvecklas också bäst om du är i kreativa miljöer och med intressanta människor omkring dig.

Få kunskaperna att fastna

Ofta blir jag så inspirerad när jag lär mig något nytt, antingen genom att läsa eller lyssna. Men så ett tu tre är det borta. Hur var det nu det fungerade? Vad var det jag lärde mig egentligen? Bästa sättet att få det att stanna kvar är att berätta för någon vad du lärt dig, skriv ner det med egna ord, använd kunskaperna direkt och slutligen - repetera, repetera. Inte timmar i sträck, utan då och då med lite mellanrum. Gör det du lärt dig en dag, repetera nästa dag och nästa. Då skapas en struktur i hjärnan så att kunskaperna blir kvar.

Vad innebär det för dig som är i en ledarroll?

Inför en lärande miljö, både för fakatinlärning och för kreativt tänkande. Inred lokaler och arbetsmiljö med utgångspunkt ifrån detta. Ta pauser för eftertanke. Se till att omge dig med stimulerande människor, lär dig något nytt varje dag. Implementera och repetera!

Jag har tränat regelbundet i 30 år. Det huvudsakliga skälet var då att komma i form efter en lång period av barnafödande och hårt arbete. Fåfänga är ingen dålig drivkraft. Så småningom tog lusten att orka och vara stark en allt större plats. Och så flexibilitet och balans. Nu har det tillkommit ytterligare ett mycket starkt argument - hjärnans kapacitet, minnet och förmågan till inlärning. Det finns inga argument för att säcka ihop. Även i dagens pandemitider visar det sig att en friskare kropp har lättare att stå emot virus. Ska dock sägas att det inte är helt entydigt.

Hitta de bästa lösningarna

Kommer just ifrån ett träningspass bestående av 30 minuter cykel, 5 minuter rodd, 5 minuter trainer och sist 20 minuter gång/lätt löpning. Tar det ganska lugnt, men gör det för att få upp pulsen lite. Och för att hitta lösningen på en fråga jag just nu funderar över. Kommer alltid till mig när jag tränar lätt.

Jive

Under cykelpasset lyssnade jag till en av mina smittskyddsfavoriter Johan Giesecke. Han är alltid intressant och kul. Men på löpbandet fick jag upp Let´s dance och en jive. Oj, vilken energi det gav. Förutom problemlösning så är musik det i särklass bästa träningssällskapet

Jag har en försäkring hos Skandia - Lifeline excellent - som är superb. Tecknade den för många år sedan då jag var rätt ung och försäkringen relativt billig. Nu kostar den mer, men den är värd mycket. Har ju haft en del problem med fötter, händer och knän. Vartannat år gör jag en hälsoundersökning. Fick svaren häromdagen och allt är bra. Det känns faktiskt så skönt att veta. Nuförtiden påpekar läkarna hur viktigt det är att träna och äta rätt. Det gjorde man inte förr. Det handlade det mest om piller. Detta är nu inget nytt för mig. Är ju ganska noga med att röra mig - tränar för den bästa PTn Frida på Under Construction. Och äter mängder av lax, avocado och nötter. Kan inte annat än att rekommendera denna livsstil. Man mår dessutom psykiskt bra. Sedan är jag väl medveten om att det inte finns några som helst garantier. Alla kan vi råka ut för sjukdomar och olyckor. Så jag är tacksam så länge jag får må bra. Lägger ut en bild från dagens träning.

Älskar att utmana kroppen. Det gör mig fysiskt och mentalt stark. Två gånger i veckan blir det Personlig träning på Under Construction. Ofta även ett yoga pass där. Dessutom går jag på yoga på Yogayama eller numera också på Altromondo. Det jobbigaste är kondisträningen - men ack så viktig

Kommer just från ett  90 minuters yinpass på Yogayama. Sessionen inleddes med en tanke - allt hänger ihop. Hur jag är påverkar hur andra runt omkring mig är. Den fysiska delen gick det ut på att öppna och minska spänningarna i ländryggen. Allt sker i ett underbart lugnt tempo och är ändå så supereffektivt. Avslutades med meditation och Savasana. Om du inte testat så gör det. Efteråt känner jag mig lugn som vattnet på bilden.

REFERENSER

"Du har tydligt inför alla möten lyssnat in vad jag behövt hjälp med och sedan tydligt strukturerat gått igenom de punkterna under våra sessioner och sedan direkt efter följt upp med en summering och nästa steg. Dessa sessioner har verkligen underlättat för mig i min roll som styrelseordförande och gett mig större självförtroende. Jag har känt en trygghet att öppet kunna ta upp alla mina frågor och funderingar och hur man ska hantera olika situationer. Jag har också känt att inga frågor har varit dumma. Jag upplever att du alltid är påläst inför våra möten vilket gör dem effektiva. Jag kan varmt rekommendera dig och du var värd varenda krona!"
- Elif Schmidt Styrelseordförande Solideq Group, VD Oxceed

REFERENSER

"Du har tydligt inför alla möten lyssnat in vad jag behövt hjälp med och sedan tydligt strukturerat gått igenom de punkterna under våra sessioner och sedan direkt efter följt upp med en summering och nästa steg. Dessa sessioner har verkligen underlättat för mig i min roll som styrelseordförande och gett mig större självförtroende. Jag har känt en trygghet att öppet kunna ta upp alla mina frågor och funderingar och hur man ska hantera olika situationer. Jag har också känt att inga frågor har varit dumma. Jag upplever att du alltid är påläst inför våra möten vilket gör dem effektiva. Jag kan varmt rekommendera dig och du var värd varenda krona!"
- Elif Schmidt Styrelseordförande Solideq Group, VD Oxceed

KONTAKTA MIG

Gunvor Engström AB

ANSLUT MIG

© 2022 Gunvor Engström AB. All Rights Reserved. Site built by: Pete Kremer - PK Solutions

Anslut mig: