Lyssna till mitt anförande om företagande inför ett affärsnätverk.

Jag talar om

  1. Vikten av din egen drivkraft och ambition
  2. Kunder och kunders beteende avgörande
  3. Intäkter, finansiering, kapital
  4. Val av organisationsform
  5. Be om hjälp - hur gör jag

Ge mig gärna dina reflektioner kring detta

Under de senaste veckorna jag haft några inbjudningar att tala under temat "min yrkeskarriär". Det är så roligt och värdefullt att fundera igenom hur det ena lett till det andra, varför jag valde en viss väg och inte en annan. I mitt fall fanns ingen plan, utan det har verkligen varit så att min väg styrts av att jag haft ögon och öron öppna för de tillfällen som flugit förbi. Nyfikenhet har fått mig att tacka ja till erbjudanden av olika sorter. Min portfölj är bred och omfattar offentliga uppdrag, flera av dem i närheten av politiken, företag/näringsliv och styrelseuppdrag. En erfarenhetsbredd som inte är så vanlig, men användbar i många sammanhang. För att koppla ihop detta till ett tydligt erbjudande så hamnar jag i utveckling av företag, andra verksamheter och styrelser i första hand utifrån ett ägarperspektiv. Läs gärna avsnittet "om mig" på hemsidan så får du mer kött på benen.

Hur gör du konkret?

Du bokar 15 minuter på min hemsida under rubriken "Boka ett samtal". Det är helt kostnadsfritt och utan några bindningar. Det syftar enbart till att du ska få en känsla för vem jag är och vice versa. Om du sedan vill pröva på mina tjänster så bestämmer vi det efter samtalet. Annars så har vi i alla fall fått ett förhoppningsvis intressant samtal.

Vad gör jag mer?

Jag planerar att lägga ut mina tips på Linkedin kring hur man kan tänka i de här frågorna. Det blir då mer övergripande. Om vi samarbetar så kommer vi att utgå ifrån precis den situation du befinner dig i. Min roll är att få dig att formulera var du är och vart du vill. Jag ställer frågor som får dig att se vägen tydligare och delar med mig av min egen erfarenhet.

Boka ett samtal nu!

Ser fram emot att tala med dig!

https://gunvorengstrom.se/kontakt/#samtal

Samtal om livet, det som är viktigt, sommaren, utvecklingen i världen och mitt företag

Heli Brewitz och Pia Klamming har tillsammans en pod "Jag är Modig!"

r samtalar jag med Heli om livet, sommaren, min viktig-lista - och mitt företag. Lyssna gärna.

Vi har nu upplevt en tid av stämmor, mestadels digitala. Vi går igenom det som gjorts under året, ger styrelsen ansvarsfrihet - i de flesta fall - och så väljer vi styrelseledamöter och revisorer. I slutet på stämman kommer dagordningspunkten "Val av valberedning". Frågan om valberedningens uppgift och sammansättning har ju kommit alltmer i fokus i takt med att styrelsens arbete tydligare uppmärksammats. Hur ska en styrelse sättas samman och hur arbetar valberedningen egentligen?

Val av valberedning

I ett bolag är det relativt lätt. Valberedningen utgörs huvudsakligen av ägaren (de största ägarna) och av ägaren utsedda personer. Men hur gör man i organisationer som saknar tydlig ägare, tex stiftelser och föreningar? Följer just nu en diskussion kring om det är lämpligast att valberedningen föreslår sig själv eller om styrelsen ska föreslå sammansättningen. Ingen tvekan om att stämman beslutar. Men hur många stämmor har ni varit på där deltagarna engagerar sig i vilka som sitter i valberedningen eller hur de egentligen skött sitt uppdrag? De brukar ta tid på sig att berätta om hur de arbetat, vilka de träffat etc, men hur många tuffa frågor får de? Inte alltför sällan föreslår de någon i sin egen krets att ta plats i styrelsen.

Hur borde det se ut?

Sanningen är att det inte finns några regler för hur detta ska göras. Valberedningen borde definitivt inte ha uppgiften att föreslå sig själv för omval. Uppgiften bör inte heller tas av styrelsen eller ordföranden i styrelsen - som tydligen är relativt frekvent. Hur tycker ni att denna delikata fråga borde lösas? Borde det inte finnas något bra, allmänt accepterad lösning för detta?

Hur avgör man vad något är värt när man ska köpa, när man ska sälja? Oftast är det inget konstigt. Något jag vill köpa har ett visst pris och jag kan då avgöra om jag är beredd att betala. Men ibland är det mer komplicerat. Det kan handla om en helt ny produkt, ett företag eller en individs kompetens. Mitt enkla svar när frågan kommer upp är ofta att priset är när köparen och säljaren är överens och det blir affär. Det är väl min tid på Handelshögskolan och pristeorin som sitter i. Priset är där Demand- och Supplykurvorna möts. Trots denna självklarhet så finns det ju en mängd olika metoder att komma fram till ett pris, kostnad + marginal, uppskattat värde för kunden, unikiteten, konkurrenssituationen etc. Tänker inte uppehålla mig vid detta, utan mitt fokus här är hur sätter jag ett pris på min kunskap, min erfarenhet.

Vad är jag värd?

När man börjar sälja sin egen kunskap så måste man pröva sig själv noggrant. Det räcker inte med att tycka att jag har gjort så mycket så länge så det måste vara värt något. Det räcker inte heller med att säga på vilka företag jag arbetat eller att jag haft en viss position. Man måste ställa sig frågan vad jag kan som är speciellt och användbart för andra - och vilka andra är i så fall det. Vad har jag åstadkommit under mitt yrkesliv och hur lyckades jag med det? Du måste precisera ditt erbjudande och vilket värde det ska tillföra. Självklarheter, säger ni nu. Javisst, och ändå så får man oftast veta var någon jobbat, hur länge och i vilken position. Som om det faktum att någon arbetat på Ericsson eller Handelsbanken automatiskt säger något om denne persons kompetens. Alla som ska sälja sin kompetens måste sammanfatta vad man försökte åstadkomma, om man lyckades, misslyckades, vad berodde det på, vad lärde jag mig? Och hur kan det komma andra till nytta? Sist men inte minst vem som kan tänkas vilja betala.

Du köper kompetens från en individ

När du står inför att köpa en annan persons kompetens så ställ frågorna som jag skrivit om ovan. Vad har du åstadkommit, vilket är ditt erbjudande, referenser? Be om ett inledande samtal för att se om du känner förtroende och respekt. Du köper kunskapen från en individ, inte från en organisation. Om ett företag/en organisation har arbetat med att utveckla modeller, strukturkapital så kan sannolikheten vara större för att organisationen kan erbjuda en bra person. Men alla personer i en organisation är inte likadana.

Priset

När processerna är gjorda och man hittat varandra så återstår att se på vilken nivå man kan enas. Allt du lärt dig under en lång karriär ska inte vara gratis, inte heller billigt. Det är ingen som tycker att en högkvalitativ produkt - kunskap inbäddad i produktform - ska vara billig. Genom det du levererar ska du underlätta för din kund att göra rätt val, ta genvägar, hantera olika situationer bättre, slippa en rad onödiga misstag och helt enkel bli mer lyckosam. Om man inte kan göra det trovärdigt, eller om kunden inte vill betala, så ska affären inte genomföras. Många - inte minst kvinnor - säljer sina tjänster för billigt. Gör inte det. Att köpa lägre kompetens billigare tror jag är bortkastade pengar. Dessutom signalerar det att jag själv är tveksam om värdet. Lätt att säga, svårare att göra.

Detta är tillämpbart även för styrelser

Många ägare är inte beredda att betala för styrelsearbete. Då ska man tacka nej - om man inte engagerar sig för att syftet ligger en varmt om hjärtat. Många tackar ja till styrelsearbete för att det "ser bra ut på cvn" och bryr sig därför för lite om ersättningen. Jag kan också konstatera att många ledamöter i "ideella" styrelser inte tar uppgiften på riktigt allvar. Styrelsearbete innebär att man tar ansvar för att bidra till verksamhetens framgång - med tydligt personligt ansvar. Skänk inte bort det heller.

Jeanette Smårs och jag träffades i onsdags och talade om vad jag gör och vill göra. Lyssna gärna

Många mindre och medelstora företag har ännu ingen styrelse. En del tror att styrelser mest "lägger sig i och krånglar till det". Andra är osäkra på vilka kompetenser som behövs och tycker det är svårt att hitta rätt personer. Mitt råd är att börja med ett Advisory Board för att vänja dig vid att få in extra kompetens och input utifrån. Men

Advisory Board är inte detsamma som en styrelse

Just nu är det viktigare än någonsin att fundera över hur nuläget ser ut och vilka vägar jag kan se framåt. En styrelse hjälper dig att tänka långsiktigt och tar tillsammans med dig ansvar för bolaget. Ett styrelseansvar ser annorlunda ut än ett rådgivaransvar.

Kontakta de klokaste personer du eller personer i ditt nätverk känner till

Sätt dig ner och diskutera med dem om hur du ser på ditt företag nu och framåt. Lyssna till deras tankar. Formera en styrelse. Jag kan lova dig att du kommer få in nya vinklar och idéer.

Läs intervjun med mig om styrelsearbete nedan

Cecilia Hyttfors från Collector gjorde denna intervju med mig för ett tag sedan. Detta är del 2.

Del 1 hittar du här.

Boka ett samtal med mig på min hemsida så kan jag hjälpa dig

Gå in i en outvecklad bransch eller i kris

"Gå in i en outvecklad bransch, det är där du kan spela roll". Så sa min fd man när han gick in i direktreklambranschen på 80-talet. Och så rätt han hade. Han blev dr-guru i många år för att han var bättre än alla andra. Jag har ofta haft det som ledstjärna, inte baraatt gå in i outvecklade verksamheter, utan gå in i direkt kris. I kris kan du spela roll, få gehör för förändringar. Jag har gjort det flera gånger. Alla vill vara med i framgång, men många flyr när det går dåligt. Det är då du ska vara där, hitta nya vägar, satsa på kompetens och utveckla energi. Du har ofta några år på dig. Sedan, när du lyckats så kommer alla rusande och vill dela på framgångarna.

Företagarna

Innan jag blev vd på Företagarna avlöste de olika krismötena varandra. Ekonomin var dålig och organisationens varumärke var i botten. Minns hur den gamla Expressen-stjärnan Pella Wendel gav mig några sanningens ord om organisationens rykte. Jag rekryterades, blev tvungen att skära i kostnader och fick onda ögat från en rad företrädare ute i landet. Vi höll i, tog bort de förlustbringande verksamheterna, syntes seriöst i media, ökade antalet medlemmar till ca 65 000. Medierna konstaterade att vi var viktiga opinionsbildare. När vi gick plus och krisen var borta så återvände kravställarna. Men mer om det någon annan gång.

Affärsvärlden 2005

Bank2

Ett annat exempel var Bank 2 - en norskägd nischbank som inte tagit tag i kraven på riskbedömning och kapitaltäckning. Såg inte bra ut. Med rekrytering av några eminenta medarbetare så hanterade vi frågan, fick beröm av Finansinspektionen och gjorde därmed banken intressant för andra aktörer på marknaden.

Förbered nu

Jag kan ge fler exempel, men nöjer mig med att konstatera att kris är rätt tid för action. Idag är det en verklig kris, annorlunda än andra. Men tror ändå att de företag som nu, idag, tänker på vilka förändringar som måste göras för framtiden kommer att bli vinnare när väl denna förfärliga tid normaliserats. Vad behöver förändras, vad behöver du förbereda, vad kommer kunderna vilja konsumera mm. Tänk igenom och planera nu!

Läs intervjun här

Kommande vecka går tre av dagarna till strategimöten, tisdag i Styrelseakademien Stockholm, onsdag-torsdag i Styrelseakademien Sverige. Jag förbereder mig alltid noga inför sådana här evenemang. Ska man framföra sina framåtriktade tankar någon gång så är det då. Ser ganska tydligt hur jag vill gå framåt. Sedan gäller det att också lyssna noga till vad de andra tänker. Finns det något jag kan haka på? Jag ser verkligen att vi ytterligare kan förstärka vår ställning som det mest intressanta och relevanta nätverket  för styrelseutveckling. Hoppas så att vi ska ta några viktiga steg framåt. Ge mig gärna era tankar kring detta.

REFERENSER

"Du har tydligt inför alla möten lyssnat in vad jag behövt hjälp med och sedan tydligt strukturerat gått igenom de punkterna under våra sessioner och sedan direkt efter följt upp med en summering och nästa steg. Dessa sessioner har verkligen underlättat för mig i min roll som styrelseordförande och gett mig större självförtroende. Jag har känt en trygghet att öppet kunna ta upp alla mina frågor och funderingar och hur man ska hantera olika situationer. Jag har också känt att inga frågor har varit dumma. Jag upplever att du alltid är påläst inför våra möten vilket gör dem effektiva. Jag kan varmt rekommendera dig och du var värd varenda krona!"
- Elif Schmidt Styrelseordförande Solideq Group, VD Oxceed

REFERENSER

"Du har tydligt inför alla möten lyssnat in vad jag behövt hjälp med och sedan tydligt strukturerat gått igenom de punkterna under våra sessioner och sedan direkt efter följt upp med en summering och nästa steg. Dessa sessioner har verkligen underlättat för mig i min roll som styrelseordförande och gett mig större självförtroende. Jag har känt en trygghet att öppet kunna ta upp alla mina frågor och funderingar och hur man ska hantera olika situationer. Jag har också känt att inga frågor har varit dumma. Jag upplever att du alltid är påläst inför våra möten vilket gör dem effektiva. Jag kan varmt rekommendera dig och du var värd varenda krona!"
- Elif Schmidt Styrelseordförande Solideq Group, VD Oxceed

KONTAKTA MIG

Gunvor Engström AB

ANSLUT MIG

© 2021 Gunvor Engström AB. All Rights Reserved. Site built by: Pete Kremer - PK Solutions

Anslut mig: