fbpx

Företagande och entreprenörskap – är det någon skillnad?

En företagare är – enligt Wikipedia ”en person som är anställd av sig själv som enskild näringsidkare eller anställd i ett bolag som hon eller han äger. Många företagsledare är inte företagare utan anställda tjänstemän, utan det personliga ansvar som följer med Företagande”.

En entreprenör är enligt samma Wikipedia ” en person som tar en idé för en vara eller tjänst, reflekterar över risker och möjligheter, samlar ihop resurser, planerar och implementerar idén. Entreprenör är också nära sammanlänkat till begreppet innovation.”

En entreprenör beskrivs således som en person som hanterar en process och en företagare är någon som anställer. Självklart blir denna jämförelse av beskrivningar aningen hårddragen, men säger ändå någonting.

Betyder orden något?

Min man, som var revisor under 70-talet brukar berätta om hur många då betraktade företagare som en person som försökte undandra sig skatt. Som revisor fick han stundom höra att hans uppdrag var att hjälpa företag med just detta. Den inställningen är ju inte helt borta, men dominerar numera inte på något sätt.

När jag började arbeta med företagarfrågor under 80-talet så upplevde jag ett mer positivt intresse, åtminstone kring behovet av export. Men det handlade ju då mest om de större industriföretagen. Men – det var under samma tid som näringslivet slog sig samman för att värna om ägandet när förslaget kom om att de fackliga organisationerna skulle bilda löntagarfonder för att överta delar av det privata näringslivet. Finns många som fortfarande minns och ”firar” den 4 oktober 1983 – datumet för den stora demonstrationen.

Under slutet av 90-talet tillsattes den sk ”småföretagardelegationen” för att ”undanröja onödiga hinder för etablering och tillväxt i småföretag”. Detta var ett avstamp för att uppmärksamma de mindre företagen. De förslag som då kom fram var en politisk fråga som pyrde, även om det kanske inte hände så mycket. Själv har jag arbetat intensivt med detta under flera perioder i mitt liv, som chef för den näringspolitiska enheten på Näringsdepartement, på det nybildade Svenskt Näringsliv och som VD på Företagarna. Min insats blev mycket fokuserad på att framställa att bakom varje företag finns en människa, som har en idé, startar ett företag, tar personliga ekonomiska risker, arbetar mer än de flesta, anställer och möjliggör därmed för andra människor att få ett arbete men får mycket liten uppmärksamhet och uppskattning. Företag – kan bli anonymt, men en företagare är en människa.

Kanske var det därför jag – och flera med mig – började använda ordet entreprenör. Visserligen förde det på den tiden tankarna till vägarbetare, någon som bygger eller kör en grävskopa, men ordet ändrade betydelse till det som jag beskrev i början av denna text. – nämligen en innovativ företagare.

Nåväl – under 80- 90-talet hade vi haft en period av avreglering och vi fick it-hausse, börsuppgångar, finansieringsboom och – entreprenörer.

Ordet hypade – och antalet som ville bli entreprenörer bara ökade – och där är vi fortfarande.

Vad hände med företagaren?

Jag älskar riktiga entreprenörer. Dock finns det ett antal som försöker ta genvägar, som inte förstår allt det arbete som krävs för att lyckas. Men alla de förebilder som vi nu har kan inte nog prisas.

Men vad hände med småföretagaren, den som driver allt det där som vi inte kan leva utan, affärsinnehavaren, tvätten, skomakaren restaurangen, gymmet, it-konsulten, fönsterputsaren…… Jag kan fortsätta i all oändlighet. Gå bara ut på gatan och titta längs trottoaren. Hur skulle gatan se ut utan alla de företag som ligger där. Tyvärr är det idag många som tvingats till begränsade öppettider, nedläggning, permittering av medarbetare mm. Det får mig att känna sorg. Är det någon som tror att dessa företagare inte innoverar och tänker nytt? Är det egentligen någon skillnad mellan en entreprenör och en företagare? Vad tycker ni?

Låt oss tillsammans hylla entreprenören – och företagaren

Vi kan väl alla enas om hur viktiga de är, oavsett vad de kallas. Vill dock gärna framåt ge även den ”vanlige” företagaren lite mer uppmärksamhet. Så häng med.

Share
Leave comment