Gå in i en outvecklad bransch eller i kris
”Gå in i en outvecklad bransch, det är där du kan spela roll”. Så sa min fd man när han gick in i direktreklambranschen på 80-talet. Och så rätt han hade. Han blev dr-guru i många år för att han var bättre än alla andra. Jag har ofta haft det som ledstjärna, inte baraatt gå in i outvecklade verksamheter, utan gå in i direkt kris. I kris kan du spela roll, få gehör för förändringar. Jag har gjort det flera gånger. Alla vill vara med i framgång, men många flyr när det går dåligt. Det är då du ska vara där, hitta nya vägar, satsa på kompetens och utveckla energi. Du har ofta några år på dig. Sedan, när du lyckats så kommer alla rusande och vill dela på framgångarna.
Företagarna
Innan jag blev vd på Företagarna avlöste de olika krismötena varandra. Ekonomin var dålig och organisationens varumärke var i botten. Minns hur den gamla Expressen-stjärnan Pella Wendel gav mig några sanningens ord om organisationens rykte. Jag rekryterades, blev tvungen att skära i kostnader och fick onda ögat från en rad företrädare ute i landet. Vi höll i, tog bort de förlustbringande verksamheterna, syntes seriöst i media, ökade antalet medlemmar till ca 65 000. Medierna konstaterade att vi var viktiga opinionsbildare. När vi gick plus och krisen var borta så återvände kravställarna. Men mer om det någon annan gång.

Bank2
Ett annat exempel var Bank 2 – en norskägd nischbank som inte tagit tag i kraven på riskbedömning och kapitaltäckning. Såg inte bra ut. Med rekrytering av några eminenta medarbetare så hanterade vi frågan, fick beröm av Finansinspektionen och gjorde därmed banken intressant för andra aktörer på marknaden.
Förbered nu
Jag kan ge fler exempel, men nöjer mig med att konstatera att kris är rätt tid för action. Idag är det en verklig kris, annorlunda än andra. Men tror ändå att de företag som nu, idag, tänker på vilka förändringar som måste göras för framtiden kommer att bli vinnare när väl denna förfärliga tid normaliserats. Vad behöver förändras, vad behöver du förbereda, vad kommer kunderna vilja konsumera mm. Tänk igenom och planera nu!