Vattenfallens vattenfall – Iguazù

Vattenfallen, flodsystemet, växterna och djuren i Iguazù sammanhållet är väl ett av världens underverk som man bara måste uppleva. Vi vandrade runt både på den argentinska och den brasilianska sidan, åkte båt motströms och rätt in i vattenfallen (blött!) och flög med helikopter över alltihop. En upplevelse av det större slaget. Ska försöka illustrera lite med några av alla de bilder vi tog

Djuren

Växterna/blommorna

Och så fallen igen – denna gång från ovan

Säger bara – åk dit!

The Vines Resort&Spa – drömstället vid foten av Anderna

Efter Buenos Aires blev det flyg rakt västerut mot Anderna, lite söder om Mendoza. Vi hälsas välkomna till paradiset på jorden The Vines Resort&Spa. Det mest ljuvliga boende vi erfarit – alla teknisk utrustning, skönhet utan motsvarighet, en av de kända mästerkockarna vid spisen och så Malbec-vinet. I gymmet tränade vi med blicken mot soluppgången. Vi besökte vinproducenter och fick tillfälle att själva plocka druvorna, provsmaka skal och kärnor, sortera det vi plockat, röra, trampa och smaka….Kocken lagade mat över 7 öppna eldar, plockade kryddorna i egen trädgård. Allt avnjöts med de snöklädda bergstopparna inför våra ögon. Bland det bästa vi upplevt

På äventyr i Sydamerika

I år firar jag och min man silverbröllop. Vi ville göra något alldeles extra. Det blev en resa till Sydamerika, Uruguay, Argentina och Brasilien. Tänkte berätta lite om denna resa här. Vi började i

Uruguay

Detta lilla land är mer välordnat politiskt och ekonomisk än de två andra länderna vi besökte. Även i förhållande till Peru, där vi var för ett antal år sedan. Ganska litet och med få invånare. När jag höll på med handelsförhandlingar på 1980-talet så skulle den förhandlingsrundan som jag var engagerad i ha sitt slutmöte i Punta del Este. Så jag har många minnen förknippade med det namnet. Nu åkte vi enbart igenom PdE och vidare till Jose Ignacio på sydöstra kusten mot Atlanten. En norrman vid namn Alexander Vik byggde några fina ställen där, och vi bodde på det allra nyaste, Bahia Vik. När vi kom fram var det kyligt och Atlantens vågor var ganska höga. Gillar egentligen inte kyla. Dagen därpå sken solen och vi började dagen med en strandpromenad, musselskalen bredde ut sig i sanden. Tillbaka på resorten åt vi en makalös frukost tittandes ut över havet. Resan började på allra bästa sätt. Här får ni en liten bildkavalkad över vår vistelse i Bahia Vik.

Buenos Aires

Så vidare i BA – en vacker stad som kallas Sydamerikas Paris. Invånarna kommer i första hand från Spanien  och Italien, men även från Frankrike och Tyskland. Den ursprungliga befolkningen finns inte kvar. De utrotades helt och hållet. Fransmännen ville i slutet av 1800-talet skapa ett nytt Paris med breda boulevarder och vackra hus. Och så blev det. Men det finns så många olika områden med helt unika profiler, en stadsdel liknar Montmartre, en annan Central Park. Hamnområdet har en ny profil med små butiker och restauranger. Vi besökte även ett nybyggt område med höghus för kontor och internationella företag. Vi åt ljuvligt kött, drack fantastiskt rödvin, njöt av en magisk tangoafton och köpte vackra lädervaror. Och så sightseeing med bland annat The Pink House – där presidenten arbetar och den balkong från vilken Evita Peron talade till folket.

Och så förstås det bästa av allt, tangon

Välkommen till ett personligt samtal

Börjat få in uppdrag som innebär personliga samtal kring något som finns i ens tankar. Har ofta fått reaktionen att samtalen lett till att man vågat ta steget att gå vidare. Det som behövs är att få ventilera de frågor man har och eventuellt  få en puff i ryggen. Men det kan också innebära att man identifierar något som behöver tänkas igenom ytterligare. Klicka på rutan Anmäl intresse under rubrik Erbjudanden på www.gunvorsblogg.se. Då kontaktar jag dig så kan du fråga mer kring din personliga situation. Därefter avgör du om du vill ha ett samtal.

Nu kan du anmäla intresse för kontakt på min hemsida

Om du vill veta mer om det jag har att erbjuda så kan du nu anmäla ditt  intresse  på hemsidan www.gunvorengstrom.se. Tryck på knappen och skapa ett konto. Skriv i meddelanderutan att du vill ha kontakt och var jag kan nå dig. Kontot innebär inget annat än att du vill finnas i mitt nätverk. Ser fram emot att höra av dig

En vinterhelg på Hotell J vid inloppet till Stockholm

Fredag eftermiddag tog vi SLs båt vid Nybrokajen till Nacka strand. Vi skulle tillbringa en kväll och morgon på Hotell J. Vi betalade med vårt SL kort och det tog ca en halvtimme. Från båten njöt vi av Stockholms fantastiska sevärdheter och inspekterade de nya bostadsområden som växer upp i Saltsjöqvarn och Kvarnholmen.

2015-01-30 15.50.54
Båthållplatsen vid Nybrokajen
Restaurang J från vattnet

Väl framme checkade vi in på Hotellet en bit upp från restaurangen. Ett mycket vänligt bemötande, samtal kring hotellets historia och sedan upp till vårt rum. Där mötte oss en av de mest grandiosa utsikter jag någonsin haft från ett hotellrum

Efter en avkopplande lässtund tog vi oss ner till restaurangen och åt en delikat middag, hummersoppa och rödingfilé med en god Riesling. Tända ljus på alla bord, vattnet precis utanför fönstret och bra service

Hummersoppa

Vaknade lördag morgon – ytterligare snö hade fallit. Det är mysigt här även på vintern. En god frukost och sedan samtal med receptionschefen  Lisa Andreason

Receptionschef på Hotell J Lisa Danielsson
Receptionschef på Hotell J, Lisa Andreason

Lisa är ung, men har ändå jobbat på Hotell J i 7 år då hon arbetade extra redan under skoltiden. Därefter har hon hunnit med en två års hotellutbildning. Lisa har valt branschen och företaget för att hon älskar att vara bland människor och i den fina miljön. Hon strävar efter struktur och ordning/reda men inser och gillar att man ändå aldrig riktigt vet vad som ska hända under en dag. Möten med hotell- och konferensgäster innebär många oförutsedda situationer som måste klaras ut. Att vara väl förberedd och glad är hennes recept. Glädje sprider sig och hjälper till att klara de flesta situationer. Hotell J ingår i Nobiskoncernen. De vet att ge sina medarbetare mandat så att de kan se till att gästerna åker därifrån med viljan att återvända. Lisas arbete är ta hand om de gäster som är där och se till att de kommer tillbaka och sprider goda omdömen.

Hotell J ger hemkänsla. Kaffet står framdukat, brasan brinner, bekväma soffor och fåtöljer lockar till en rofylld stund. ”Här ska man kunna sitta och bara ta det lugnt, man behöver inte alltid göra så mycket”, säger Lisa

Våra intryck – så nära Stockholm men ändå så lugnt och avskilt, vacker miljö precis vid vattnet, en blandning av nya moderna hotellrum och den traditionsrika tornvillan, god mat och mycket trevligt bemötande. Ett perfekt ställe för en konferens eller bara en lugn privat weekend.

Vi kommer gärna tillbaka

Förfrågningar droppar in

Januari har börjat rätt lugnt, med förfrågningar droppar in om styrelsejobb, konsult- och mentorsuppdrag mm. Lagt in en extra växel i träningen och börjar drömma lite om våren

Utvecklar nu också hemsidan så att du kan anmäla intresse och få kontakt om du vill veta mer – lite ökad interaktivitet alltså

Nu ligger ett nytt härligt år framför oss

Ett nytt år innebär alltid för mig att jag försöker ta några nya steg. Vissa kallar det löften. Själv kallar jag det ytterligare en möjlighet att fundera över mina egna prioriteringar. Och egentligen är detta en ständigt pågående process, men jag tar varje chans att tänka om och tänka igen.

I år kommer jag att inleda ett samarbete med ett konsultföretag. Återkommer till det under januari, som är en del av utvecklingen av min verksamhet i Gunvor Engström AB. Vissa delar av mitt bolag är i full gång, andra är fortfarande bara planer. Helt klart måste jag marknadsföra de delar jag vill ska växa.

Kommer att intensifiera min träning med fokus på styrka och flexibilitet. Händer och fötter som kommer att få en särskild omgång. Lederna är för svaga och underarmarna behöver stretchas. Fortsätter självklart på UCSP. Likaså behåller jag yogakortet på Yogayama.

Mitt intellektuella jag måste ha sitt. För mig innebär det samtal med intressanta människor och läsning av artiklar och böcker. Vill lägga till mer av teater, konst och musik – live

Ska försöka skriva om detta här på bloggen för att det är kul att försöka berätta och formulera sig. Vill ni läsa och kommentera så blir jag förstås extra glad.

Tycker att även ni ska försöka formulera er ambitioner och tankar. Det ger en ökad känsla av närvaro i livet. Önskar alla er som läser detta ett rikt år!

Din samtalspartner när du vill förändra